Vědecké studie vyhodnotily Kellogovy důsledky obřízky na omezení masturbace jako správné. Jihokorejská studie zveřejněná roku 1999 dospěla k závěru, že obřízka je spojena se zhoršením kvality sexuálního života zejména během masturbace. 48% dotázaných mužů konstatovalo, že jim klesla hodnota uspokojení během masturbace a jen 8% zaznamenalo její zvýšení. 63% obřezaných hlásilo po operaci potíže s masturbováním.
To že americká obřízka byla původně zavedena jako prostředek proti masturbaci není třeba pochybovat. O desetiletí později byly uměle vymyšleny hygienicko - medicínské argumenty, aby tento zákrok ospravedlnili. Jak byly tyto argumenty vymýšleny stále nové a nové a tak počet obřízek novorozenců stále více stoupal. V roce 1970 bylo v USA obřezáno přes 90% mužských novorozenců. Dnes padne v USA za oběť tomuto zákroku méně než polovina chlapců. Dá se předpokládat, že tam budou počty obřízek nadále klesat.
Za prvé - muži, kteří byli obřezáni jako kojenci si neuvědomují, o jaké tělesné funkce byli odstraněním jejich předkožky oloupeni. Kromě toho si nepamatují bolest, kterou jako kojenci utrpěli. To samé platí i pro muže, kteří byli obřezáni jako děti. Také ti vůbec nevědí, co obnáší sexualita s neporušenou předkožkou. Mnoho z nich si však pamatuje bolest, kterou prožívali při obřízce. Takže proč vyžadují stejný úděl pro své děti?
V tomto případě je potřeba vzít v úvahu psychosociální mechanismus, který s velkou přesností objasnila v roce 1970 dětská psycholožka a výzkumnice Alice Millerová. Děti mají tendenci ospravedlňovat objektivně destruktivní chování svých rodičů, aby byl zachován ideální obraz jejich rodičů, který je nutný pro jejich přežití. Když se později dostanou do rodičovské role, je reálné nebezpečí, že budou opakovat objektivně poškozující chování při péči o jejich vlastní děti, aby si potvrdili ideální obraz jejich vlastních rodičů. Kromě toho vědecké výzkumy v oblasti neurologie prokázaly, že traumatické zážitky v dětství zanechávají stopy v levé mozkové hemisféře a tak je narušována schopnost empatie. Z tohoto důvodu se pak často traumatické zážitky přenášejí z generace na generaci.
Je velmi obtížné takové objektivně destruktivní chování identifikovat, když je vyžadováno náboženskou tradicí, se kterou se jednotlivci identifikují. Konečně patří do základního přesvědčení každého náboženství - že se jeho bohové a proroci - na rozdíl od bohů a proroků jiných náboženství - nikdy nemýlí! Z toho vyplývá, že nábožensky motivovaní obhájci obřízky mají obzváště silnou averzi k poznatkům empirických věd, za předpokladu, že tyto jsou v rozporu s jejich vlastním náboženským přesvědčením.
Kromě toho jsou mezi obřezanými muži velmi rozšířené racionalizační strategie. To znamená: žádné znevýhodnění si dotyčný ohledně obřízky nepřipustí, ale bude vyzdvihovat její domělé přínosy a její nevýhody budou v jeho mysli potlačeny. Potom se mají obřezaní muži za "čisté", zatímco biologické funkce údajně "nečistého smegmatu" jsou ignorovány. Také jsou hrdí na jejich větší sexuální výdrž, ale zapomínají, že je pak potřeba mnohem více času k dosažení orgasmu, což může vést ke skutečným potížím s přibývajícím věkem. Navíc tvrdí, že mohou svým partnerkám darovat mnohem větší rozkoš a přitom přehlížejí, že vzhledem ke své snížené citlivosti (to je však velmi individuální) dávají přednost drsnějšímu sexu, což se u partnerky nemusí vždy setkat s porozuměním.
V této souvislosti nesmíme zapomenout na další racionalizaci: Mnoho mužů (a žen) se domnívá, že pouze skrze bolest utrpěnou při obřízce se stanou "pravými muži" ("Indiáni necítí bolest"). Tento mužský mýtus je nepochybně příčinou toho, že obřezané dívky jsou viděny jako oběť, ne však obřezaní chlapci. Chcete-li vidět důvod pro takové odlišné hodnocení mrzačení chlapeckých a dívčích genitálií - tu ho máte.
10) Nezbavil by zákaz obřízky chlapců nepřípustně práv jejich rodiče?
Zákonné zavržení nelékařsky indikované obřízky chlapců musí být doprovázeno rozsáhlou kampaní ohledně osvěty veřejnosti o důsledcích obřízky. Jsme přesvědčeni, že drtivá většina matek a otců, kteří poznají výsledky nejnovějších výzkumů, nikdy nepřijdou na nápad, že by nechali obřezat své děti. Zákaz by tedy nikoho neomezil, pouze by posílil povědomí o těchto nových poznatcích.
Ten zákaz by byl efektivní pro rodiče, kteří nechtějí nejnovější vědecké poznatky akceptovat a tak jednají proti dobru svých dětí. Pak by měli orgány státní správy jednat, aby bylo dobro dítěte i proti vůli jeho rodičů zajištěno. To je ve všech moderních právních státech dobře zavedená právní praxe. Naštěstí je tento princip v poslední době důsledně dodržován pokud se jedná o dívčí genitální obřízku, kdy státní orgány dodržují požadavky Úmluvy o právech dítěte, kde se uvádí: "Státy smluvní strany přijmou veškerá účinná opatření, aby byly všechny tradiční zákroky, které jsou škodlivé ohledně zdraví dětí, zrušeny." Vzhledem k silné paraleře mezi obřezáváním mužských a ženských pohlavních orgánů, neexistují žádné věrohodné argumenty, proč by neměli být chlapci chráněni proti těmto nezdravým praktikám, stejně tak, jako jsou chráněny dívky.
V souvislosti s vládním omezením rodičovské autority ve výchově je třeba zdůraznit, že demokratický právní stát může zasahovat pouze v případě mimořádné události, tedy, když je blaho dítěte významným způsobem poškozeno. Ústava dává rodičům velkou volnost, aby mohli dělat dalekosáhlé rozhodnutí o způsobu života jejich dětí bez vládních zásahů. Vyučují třeba své děti o tom, že člověk nemá vůbec nic společného s vývojem opic a že svět stvořený Bohem je starý pouze několik tisíc roků navzdory poznatkům moderní evoluční biologie a radiokarbonovému datování. (Ve škole však takové dezinformace být šířeny nesmí).
Tak velký herní prostor je rodičům necháván: Když se otec odvolává na Bibli: (Přísloví 13 ; 24 Kdo šetří rákosku, nenávidí svého syna, kdo ho miluje, trestá ho hojně) a své dítě bije a tak své dítě po biblickém způsobu vychovává, tak mu to stát nesmí trpět, vzhledem k tomu, že právo na rodičovskou výchovu neobsahuje právo na tělesné trestání dětí. Co je však pohlavek ve srovnání s vnucenou obřízkou? V rozsudku Krajského soudu v Kolíně nad Rýnem, po kterém nastala celá tato obřízková debata, soudci tuto věc zdůvodnili: "Vzhledem k tomu, že rodičovská výchova má sloužit k dobrým životním podmínkám dítěte - tak nelze porušeni fyzické integrity dítěte tolerovat - i když k tomu ublížení na zdraví opravňuje starobylá náboženská tradice." V žádném případě nepředstavuje starobylá náboženská tradice žádný věrohodný důvod, proč by toto mělo být zpochybňováno. Naopak. Čím je tato tradice starobylejší, tím je nutnější její přezkoumání, protože nemusí být v souladu se základními lidskými právy, která byla formulována v mnohem pozdějším období kulturního vývoje.
Je třeba podotknout, že vývoj speciálních dětských práv je ještě novější než formulování všeobecných lidských práv, Teprve před 40 lety začaly být děti brány v Německu vážně jako právní subjekty. Teprve od roku 1979 jsou chráněny před trestání učiteli ve škole. Teprve v roce 1990 jim byl dán právní nárok na adekvátní péči a vzdělání. Teprve od roku 2000 mají nárok na nenásilnou výchovu v rodině. Pokud vezmeme tyto nároky na vědomí, tak jsou medicínsky nesmyslné, právu na sebeurčení a genitální integritu odporující zmrzačující genitální obřízky zastaralé - a to jak u dívek, tak i u chlapců.
11) Je zákaz obřízky chlapců spojen se zásahem do svobody náboženského vyznání?
To je velmi rozšířené nedorozumění. Naopak. Zákaz nucené obřízky chlapců by dokonce vylepšil právo na náboženskou svobodu a to s ohledem na náboženskou svobodu dětí, protože náboženská svoboda se vztahuje pouze na rodiče samotné ale ne na jejich děti, které mají též právo vytvářet a rozvíjet své vlastní náboženské a filozofické přesvědčení, bez ohledu na to, v co rodiče věří.
I když jsou děti i přes vnucenou obřízku později schopny opustit své náboženské přesvědčení, nicméně to znamená, že kvůli své náboženské obřízce mají celoživotní značku - a to může být vnímáno postiženou osobou jako zatěžující - kromě všech zdravotních nevýhod odstranění předkožky. Exmuslim z Kolína nad Rýnem Ali Utlu to vyjádřil takto: "Bylo to pro mne jako vypálený cejch kvůli náboženství. Jako bych byl kráva. Dali mi razítko a řekli: 'Ty patříš k mému stádu'."
Náboženská obřízka by měla probíhat pouze ve věku, ve kterém se dotyčný může sám svobodně rozhodnout pro tuto operaci a posoudit její následky, aby se zamezilo cizím nátlakovým vlivům. To by bylo významným krokem k větší individuální autonomii a náboženské svobodě. To zřejmě mnozí nechtějí. V polovině srpna 2012 hájil ve vysílání jednoho dílu pořadu "Lidé a politika" muslimský lékař a specialista na obřezávání Sebastian Izik provádění obřízky co nejdříve. Protože 16 - ti letý by s tou operací pravděpodobně nesouhlasil. Taková vyjádření ukazují, jak to myslí ti, kdo provádějí obřízkovou praxi s právem na sebeurčení postižených chlapců.
12) Není problematické, že debata o obřízce vznikla nejprve na německé půdě?
Samozřejmě, že je to na pozadí antisemitských excesů v německé historii velmi problematické. Všichni aktivisté ohledně práv dětí by raději viděli, kdyby ta veřejná debata o obřízce chlapců začala v jiné zemi. Protože by se tím ušetřilo hodně neproduktivního jednání. Ale když už ta debata po rozsudku Kolínského soudu začala, tak si aktivisté pro dětská práva nemohli pomoci a vystupují proti obřízce chlapců s jasnými fakty.
Samozřejmě, že humanistická kritika není vůbec zaměřena proti Židům, protože se na ni podílejí i židovští muži, mimo jiné i skupina Židé proti obřízce, která poskytla hlavní motiv pro to, aby byla praxe obřízky chlapců znova uvážena. Ačkoliv tam byly politické síly, které se snažily strhnout debatu o obřízce chlapců do podoby antisemitské propagandy tak to v žádném případě nediskvalifikuje jednání aktivistů za práva dítěte, organizace na ochranu dětí a pediatrů! Samozřejmě že odmítáme antisemitismus (a antimuslimismus). Nicméně trváme na pravdě, tedy na poznání, že obřízka dětí je v rozporu s právem na sebeurčení a tělesnou integritu dítěte. Není proto důvod lhát, protože lháři ji zneužívají. Bylo by absurdní, kdyby se nemluvilo o škodlivosti obřízky chlapců jen proto, že ji odmítají antisemité! To by byla navíc politicky nekorektní strategie. Protože pokud chce někdo bojovat proti nelidským demagogiím jako je antisemitismus, tak musí dobře počítat s tím, že je pár bodů, kde mají tito demagogové pravdu. V opačném případě pak oslaví s polopravdami všechny úspěchy. A takové je poučení z dějin, a to nejen těch německých.
13) Nepovede úřední zákaz obřízky chlapců k provádění nelegálních obřízek?
Je-li tento argument platný, tak by měl být vztažen i na obecně přijímaný zákaz ženské obřízky. Zkušenosti však ukazují, že státní zákazy mají důležitou signalizační funkci. Většinou způsobí, že lidé přehodnotí své tradiční chování a přizpůsobí se nové sociální realitě. Zejména ohledně obřízky chlapců máme dobrý příklad: Oficiální pranýřování obřízky v Sovětském svazu nevedlo ke zvýšení počtu nelegálních obřízek ale došlo ke změně chování ruských Židů. Že tato změna měla trvalý rys, svědčí to, že po své emigraci do Německa tito Židé po dvě desetiletí obřízky neprováděli, což dokazuje, že tvrzení, že bez obřízky není v Německu židovský život možný, je nesmyslné!
Oficiální zákaz lékařsky neindikovaných obřízek chlapců může mít další výhodu. Usnadní to těm, kdo jsou tak jako tak proti obřízce chlapců obhájit svůj postoj proti tradicionalistickým členům ve vlastní rodině. Především by však takový zákaz mohl mít dominový efekt na ostatní země. Německo by tak mohlo přispět, že když by tak posílilo práva svých vlastních dětí zabráněním zbytečným lékařsky neindikovaným obřízkám chlapců, že by brzy následovaly další země. To by mohlo též snížit sazbu mrzačení pohlavních orgánů chlapců prostřednictvím obřízky i v těch oblastech světa, kde je počet úplného zmrzačení prostřednictvím zpackané obřízky a úmrtí po operaci z důvodů špatných zdravotních podmínek velmi vysoký.
14) Není debata o obřízce projevem arogantního sekularismu, který přehlíží práva náboženských menšin? Není činnost nadace Giordana Bruna jen předstíráním, že jde o dětská práva, ale nejde ve skutečnosti o fundamentalistický boj proti náboženství?
Tato obvinění se překvapivě velmi často objevila během debaty o obřízce v německých mainstreamových mediích. Psalo se tam, že ateisté ve společnosti se stali velmi agresivnějšími, že se prezentují jako zastánci lidských práv a problematiku "dětských práv" chtějí zneužít, aby omezili práva náboženských menšin. Novinář Alexander Kissler v "Jüdische Allgemeinen" dokonce přišel s hypotézou, že lékař, že lékař, který nahlásil policii případ zpackané obřízky muslimského chlapce a tak se Kolínský případ stal známým, pochází z neoateistické scény, A ještě více: spolupráci nadace Giordana Bruna s profesorem trestního práva Holmem Putzkem, který sepsal základní článek o významu trestního postihu obřízky chlapců označil jako "špičku oštěpu německého neoateismu" a tuto spolupráci označil za cílené protináboženské spiknutí: "Antináboženské síly střílely dohromady. Antisemitismus byl kvůli lehkým vedlejším škodám trpěn."
Co říci k těmto obviněním? Za prvé: my vůbec nevíme, kdo informoval policii o tom případu. Tak jsou spekulace o ideologické předpojatosti té osoby zcela mimo. Je jasné, že nadace Giordana Bruna není v žádném případě předvojem německého neoateismu a není vůbec protináboženská ale sama sebe chápe jako thing tank pro humanismus a osvětu. Jsme hluboce oddáni racionálnímu pohledu na svět a posílení lidských práv - to však není v rozporu s náboženským přesvědčením. Je známo, že profesor Holm Putzke rozhodným způsobem publikoval o problematice obřízky chlapců dávno předtím, než přišel do kontaktu s nadací Giordana Bruna.
Proto se nemůže jednat o žádné protináboženské spiknutí!. Při debatě o obřízce chlapců se nám nikdy nejednalo o oslabení náboženské svobody ale naopak o její posílení v kontextu ostatních ústavních hodnot. Hlavně nám však šlo o posílení práv dětí, která ještě stále nejsou na takové úrovni, na které by měla být. Dětskými právy se nadace Giordana Bruna zabývala také v minulosti jako v případě protestů bývalých chovanců v ústavech v roce 2010, kdy byla kritizována "černá pedagogika" jak ve státních, tak i v církevních výchovných institutech nebo v rámci různých kampaní proti mrzačení ženských pohlavních orgánů. Proto bylo zřejmé, že nadace zasáhne i do debaty o chlapecké obřízce s empirickými fakty, která o ní měla a kterým se mnoho věnovala.
Že to není otázka "fundamentalistického boje proti náboženství" vyplývá z toho, že naše kampaň "za dětská práva" a proti obřízce je výslovně zaměřena proti všem formám zbytečné nemedicinsky indikovaným obřízkám chlapců - a to tedy nejen proti náboženským rituálům, tedy bez ohledu na to, jaké motivy jsou za to odpovědné. Tedy vzhledem k tomu, že je tak porušováno právo na sebeurčení a tělesnou integritu. A je zcela jedno, zda je to prováděno z důvodů estetických, kulturních, jako profylaxe masturbace, hygienických nebo z náboženských důvodů, to vůbec nic nemění na základním faktům.
I. dodatek - o HIV
Skutečně se zdá, že obřízka poskytuje určitou ochranu proti HIV při nechráněném pohlavním styku. Ve skutečnosti je jedinou ochranou pouze kondom! Vzhledem k tomu, že mnoho obřezaných mužů odmítá používat kondomy, protože mají kvůli obřízce sníženou citlivou citlivost, tak není divu, že v 10 z 18 afrických zemích jsou obřezaní muži jsou častějšími nositeli HIV než muži s intaktní předkožkou (viz 2. 009) ve zprávě USAID https://www.measuredhs.com/pubs/pdf/CR22/CR22.pdf
Kromě toho je tu riziko, že chlapci budou infikováni virem HIV během provádění obřízky. V žádném případě by riziko infekce při obřízce nemělo být podceňováno. V západních průmyslových zemích mohou být pro kojence při obřízce též fatální multirezistentní patogeny ohrožující život, např. herpetická infekce (studie MRSA https://www.nytimes.com/2012/03/08/nyregion/infants-death-renews-debate-over-a-circumcision-ritual.html
II. dodatek - o smegmatu
Ačkoliv je už biologická hodnota smegmatu prokázána, tak to samozřejmě nic neříká proti intimní hygieně, která je nutná nejen z medicínského důvodu (staré smegma je původcem nepříjemného zápachu). Tak je intimní hygiena důrazně doporučena (čistá voda je dostačující). To platí nejen pro muže ale i pro ženy, což je pro mnohé lidi neznámé a překvapující, že také u žen se tvoří smegma. Tvorba smegmatu důvodem pro genitální obřízku rozhodně není - ani u dívek, ani u chlapců.
III. dodatek - k prohlášení AAP - Americké Asociace Pediatrů
V srpnu 2012 "Talk Force of Circumcision" zveřejnila zprávu, která byla velmi šířena v německém tisku. Je pozoruhodné, že američtí lékaři přišli s výrazně odlišnými výsledky než jejich protějšky z ostatního světa.
Nad důvody můžeme jenom spekulovat. Pravděpodobně je tu problém kognitivní disonance ( pro lékařské sdružení, které po celá desetiletí masivně prosazuje obřízku, bude obtížné tento zákrok ostře kritizovat), popřípadě jsou ve hře i ekonomické aspekty (obrat z prováděných obřízek je v USA 2 miliardy dolarů ročně)
Při analýze americké studie je lehké si uvědomit, že američtí autoři přehlédli některé problémy a vůbec si nedělali starosti s vědeckou přesností. V dokumentu jsou argumenty o výhodách obřízky při nechráněném pohlavním styku ale zamlčuje se tam, že obřezaní muži kvůli snížené citlivosti penisu mnohem méně používají kondomy, což je důvod, proč mají mnohem více přenosných pohlavních chorob. V každém případě autoři minimalizují sexuální následky obřízky. I když je tam zmiňována podrobná studie s korejskými později obřezanými muži, tak ta není zahrnuta do celkového hodnocení. (podobně jako další studie) To platí i o závažných komplikacích obřízky. Ačkoliv v té zprávě byla i zmínka o úmrtí při obřízce. Je to tam však bráno jako vzácný, ojedinělý případ a tak to celkově není vůbec bráno celkově v úvahu. To dokazuje, že přímé a nepřímé důsledky obřízky (infekce, chyby při anestezii) nebyly systematicky zdokumentovány. O vytváření paměti na bolest a dalších zdravotních problémech tam není ani zmínka, zdá se, že o tom ti američtí lékaři ani vůbec neslyšeli. Celkově studie "pracovní skupiny pro obřízku" nemá pro obřízku vůbec žádné pádné argumenty a je spíše ukázkovým případem toho, jak kulturní podjatost dovede zastínit empirická fakta.